Søvn- og madudfordringer 7 måneder

16. maj 2018

Alder:
7 mdr.

Søvn- og madudfordringer 7 måneder

Kære Helen.

Vi har en søn på snart 7 måneder, som har haft udfordringer med lav vækst og søvn hele sit liv, og nu er forældrene ved at være godt trætte, så vi håber, at du kan hjælpe.

Han blev født med for stramt tungebånd, som blev klippet da han var en uge gammel. I mellemtiden havde sygehuset udstyret os med ammebrikker. Vi kæmpede de første 3 måneder med at komme af med ammebrikkerne og holde hans vægtkurve. Da ammebrikkerne endelig var væk begyndte problemer med nakken (som gjorde at han ikke kunne amme), efterfulgt af ammestrejke, så i dag ammer han stort set kun i søvne. Resten af tiden får han udpumpet mm eller mme. Vi har tilbudt i flaske, kop og sugerørskop, men det har ikke den unge mands interesse ret længe at spise, så stopper han, og vi må kæmpe med at få mere i ham. Han kan sagtens gå en dag og indtage under 500mL! I går kæmpede vi meget med ham, og inklusiv tre drømmetåre, så blev det kun til 725 mL. Har du nogle gode ideer og råd til hvad vi kan gøre for at få mere i ham?

Selvsagt har vi totalt opgivet skemad. Han bliver enormt hidsig, hvis vi forsøger at made ham, og hvis noget endelig kommer indenbords, så spytter han det ud igen. Vi har så forsøgt os med BLW, og her er han stor fan, og elsker maden! Til stor lettelse for os, så det vil vi fortsætte med. Dog er det jo meget begrænset hvad han får indenbords og ned på den måde, så mælken er jo uhyre vigtig stadigvæk.

Og så til søvnen - som ...

Annonce

... jo muligvis hænger sammen med maden... (derfor får du det samlet her). Han har været en powernapper lige fra dag 1 og har haft svært ved at overgive sig. Vi har prøvet ALT. Slyngevugge, at svøbe, tyngdeposen, hoppebold, vuggen i armene, viklen - you name it! Intet ‘virker’. I øjeblikket foregår det sådan, at vi vugger ham i armene indtil han overgiver sig, og så ligger vi ham i barnevognen. Vi har altid forsøgt at få ham lagt inden han falder helt hen, men han går fra mega vågen til helt væk, så det lykkes yderst sjældent, og ligger vi ham før, så kan vi glemme det.

Om dagen kan han sove alt mellem 5min og 2 timer (sidstnævnte yderst sjældent), og vi kan ikke få ham hen igen (det kunne vi da han var yngre). Han kan ovenikøbet vågne under gåtur med barnevogn på grusvej fx (sker faktisk stort set hver morgen). Vi samsover nu, da alt andet ikke hænger sammen for mig. Vi forsøger at putte kl 19-20 stykker, og så vågner han mellem 1 og 5 og er LYS vågen. Ikke sulten, bare vågen og vil lege. Igen har vi prøvet meget her. Vi gør nu det at far står op, skifter og vugger ham hen og sove i barnevognen, men så er det med opvågning 2 gange i timen indtil kl 6-7.

Han skal i dp om 3 måneder, og der frygter jeg at han endnu ikke har lært at falde i søvn selv og spise lidt mere. Håber du kan hjælpe!

Det skal siges at han er en glad dreng, der udvikler sig som han skal, og har masser af energi.

De bedste hilsner
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.